نسل کشی یا آدم‌ کشی؟

June 07، 2010

در روزهای گذشته، با تعداد زیادی از سخنرانی‌ها و بیانه‌های که توسط هزاره‌ها که در اعتراض‌های گوناگون نسبت به قضیه بهسود در کشورهای مختلف راه اندازی کرده بودند - بعدا آنها را در انترنت و یوتیوب نشر کرده بودند برخوردم. نمی‌گویم این اعتراضات بد است و تاثیر ندارد اما وقتی این اعتراض‌ها به بدترین شیوه ارائه می‌شود نه تنها موثر نیست بلکه باعث سوء تفاهم و بدبینی و شک مردم نسبت به هزاره‌ها می‌شود تا دلسوزی نسبت به آنان. اکثر اعتراض‌ها و سخنرانی‌ها را فقط یک عبارت مرکزی شکل می‌داد: "نسل کشی."

گویا نسل کشیِ در کار بوده و یا نسل کشی به انجام رسیده است. شش نفر در زد و خورد متقابل کشته شدند و جماعتی شعار سرمی‌دهند که نسل کشی صورت گرفته است. تعریف "نسل کشی" را من از ویکیپدیا گرفتم:

نسل‌کشی عبارت است از هرگونه اقدام و مبادرت جهت نابودی و حذف فیزیکی بخش یا کلیت گروهی نژادی، قومی، ملی، مذهبی، ایدئولوژیکی.
یک بار با خود تان فکر کنید. گویا با جماعت کارگر و بی‌سواد روبرو هستیم. جماعتی که حتی نمی‌تواند با بطن حادثه ارتباط برقرار کند. جماعتی که با قرینه‌ها بی‌گانه است و با صدای دهل از دور خوشست می‌رقصند. جماعت جاهل و گم‌گشته در دیار بی‌گانه و گسسته از مأمن اصلی شان و پادرهوا در مأمن ساکن شان. جماعت کارگر و نیروی مصرفی که از روی احساسات و خشم به خیابان‌های شهر‌های مامن شان می‌ریزند. اما بدون هیچ انگیزه و آگاهی از اینکه بگویند و بخواهند چه می‌کنند و چه نکنند.

به جایی اینکه واقعه بهسود را واقعی‌تر جلوه بدهند آنرا وقیحتر جلوه می‌دهند. دروغ شعار می‌دهند که نسل کشی شده، فلانه شده. به جایی اینکه به چنین تظاهرات امیدوار بود باید متاسف بود. برگزارکنندگان این چنین برنامه‌ها سنگ بر تاریکی پرتاب می‌کنند. بد نیست یک نگاهی به تظاهرات ایرانی‌ها مهاجر در کشورهای غربی بزنیم. تا هنوزم صدها ویدیو و عکس در انترنت موجود است، بروید بگردید، سمبل اعتراض و شعارهای آنان چقدر نزدیک به حوادث ایران بوده است. در حالیکه شعارهای هزاره‌ها زمین تا آسمان با قضیه بهسود تفاوت داشت. آخر یک شبکه تلویزیونی و یا خبرگزاری اگر بخواهد صدای شما را بشنود و از اعتراض شما خبر تهیه کند او نیاز به اطلاعات دسته اول نسبت به حادثه دارد و بعد اعتراض شما. وقتی اعتراض شما با متن قضیه منافات داشته باشد، کسی حاضر نخواهد بود چیزی در آن مورد نشر کنند. چون شما با اصل قضیه ارتباط ندارید. چون بی‌گانه شده‌اید.

بازهم تائید می‌کنم، نفس این تظاهرات خوب است و خیلی هم موثر اما باید دقیق صورت بگیرد.

15 نظرات شما:

Amin,  ۷ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۲۳:۵۲  

باید بگویم که تو خیلی نادانی ولی خودت نمیفهمی و خیال میکونی که خیلی میفهمی. نصیحت کردن تو فایده ندارد چون تو حالت خود بزرگ بینی پیدا کردی. بجای ویکی پدیا بهتر است کمی تاریخ مطالعه کن.

ناشناس,  ۸ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۰:۲۶  

برادرعزیز همین مطلب را درست فرمودی
بخاطریکه محقق وخلیل می خواست دربین مردم بهسود جاه پیداکند مردم را بدروغ احساستی کرد یک نفرمثل حاجی رمضان وحاجی سفر هیا هوی براه انداختند.
با این کارها نمیشه شما خیانت که به مردم هزاره کرده اید تا هنوز این را بی پوشانید ما بارها شاهید معلات شما بودیم کدام وقت به نفع مردم کارکردید گاهی با سیاف گاهی باکرزی مردم فروختید ایا همین مردم نبود که به گفته شما به کرزی رای داد
کجاه است نتیجه؟؟؟؟//

ناشناس,  ۸ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱:۴۶  

درست است که شش نفر کشته شدند اما تا همان حدی که کوچیها آمدند هرچه دم دستشان بود را نابود کردند، همان شش نفر بدستشان افتاد و کشتند، خانه ها را اتش زدند مزرعه ها را نابود کردند و حتی در بعض جاها ریشه های درختان را از بیخ در آوردند. اگر بجای شش نفر شش میلیون انسان دم دستشان قرار می گرفت همه را می کشتند چه زن و چه مرد و چه طفل و چه بزرگ.
لازمه نسل کشی حتما کشته شدند تعداد زیادی نیست اما هدف از کشتن مهم است و کوچیها حتی اگر یکنفر را بکشند بازهم با نیست نسل کشی این کار را انجام می دهند.

ناشناس,  ۸ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۲:۱۸  

شما با ابزاری دیگران را نقد کرده اید که خودتان در آن هیچ مهارتی ندارید.
" مردار کردی بیرار"

خودم,  ۸ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۳:۴۴  

نسیم خان نباید فراموش کرد که اکثر شرکت کنندگان در این تظاهرات برای اولین بار در زندگی شان در همچو کاری سهم گرفتند و این کار هم اموختن ضرورت دارد. این خودش یک کار سیمبولیک است که فکر میکنم برای اولین بار در تاریخ مردم ما صورت گرفته.

دراین حادثه همه ساله هزاره ها کشته میشوند فکر نکنم که استفاده از این یا ان عبارت کدام تغیری به وجود اورد. نسل کشی برای اینکه: این کار همه ساله رخ میدهد و فقط هزاره ها کشته میشود یعنی یگ قشر خاس در بین جند دیگر.

درست است که میتوان اعتراض موثر تر را به را انداخت ولی فعلآ امکانش نیست اگر امکان اعتراض خیلی برجسته وجود نداشت باید اصلآ اعتراض کرد؟

abbas ۸ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۰:۳۱  

nasim jan mordar kardi mordar !!! mefami ke faqat hazara ha dar afghnaitan qorbani in gona hawadis hast na tajk na pashton na ozbak pas meshawad goft nasl koshi na chizi diagar mowafaq bashi ba kar hay ke aslan takhsos nadari napardaz inra bespar ba kardn ha wa karshinasan

ناشناس,  ۸ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۴:۴۷  

سلام. استفاده از سمبل/سمبول برای خلاصه کردن پیام به بهترین شکل ممکن درچنین اعتراضاتی مهم است. درباره تهیه اخبار دست اول و مهم هم باشما هم عقیده ام.

مهاجر افغاني ۹ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۹:۳۵  

سلام .
واقعا به جا و گل گفتي .
من هم با نظر شما موافقم . با نفس تظاهرات موافقم اما روشي كه استفاده شده بيشتر باب استهزاي اقوام ديگر در قبال هزاره ها شده است .
متاسفانه روش هايي كه در كشورهاي اسلامي بالاخص افغانستان براي تظاهرات انجام مي گيرد بسيار نابجا و متاسفانه هتاكانه است .
آتش زدن پرچم هاي كشورهاي ديگر ، آتش زدن تصاوير رهبران ملي و مذهبي دولت هاي اسلامي و ....
كه واقعا به دور از شان اخلاق اسلامي و كرامت محمدي(ص) است .
جايتان خالي . چندي قبل مطلبي در مورد اين هتاكي ها و اهانت ها در تظاهرات نوشتم . اقسام برچسب هاي جاسوس و مزدور و مواجب بگير را بر خود خريدم .
در پناه حق ، پايدار و پيروز باشيد .

صادقي بامياني ۹ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۴:۰۶  

فكرت عزيز سلام
علاوه بر اينكه سري از مامي زني چشم در راه راهنماي و پيشنهادات برادرم هستم
موفق باشي

صمیر,  ۹ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۵:۲۳  

نسبم جان این متن را که نوشتی یا خوشیله بودی یا نیشه کله تو کار نکده ...!؟
این ادم های وحشی از زمان عبدالرحمان چسپیده به جانی مردم هزاره تا امروز، منتحی در زمان عبدالرحمان چسپشش قوی بود و توان کشتن بیشتری مردم هزاره را داشت ولی اگر امسال تنها 6 نفر را کشته ینعی که نوان بیشتر از 6 نفر را نداشته وگر نه این بیابانگردهای وحشی نه قانون سرشان می شود ونه رحم دارند

دوم اگر کسی اعتراض ما را به نشر نمی رساند برای اینکه به ما اهمیت تمی دهد ما تنها هستیم و پشتبانی نداریم به گفته ی داود سرخوش که می گفت
دیگا کمک گرفته از چار دوری دنیا
هزاره کس نداره خدای شی مهربا نه

سوم در کشوری که فانون دارد و دولت چرا باید هر سال بالای تنها یک قوم و قشر حمله صورب بگیرد و انها را بکشند و خانه های انها را به اتش بکشند و با جرات و افتخار اعلان کنند که ما سال های اینده هم خواهیم امد

اگر این نسل کشی نیست پس شما نام این را چه می پزارید ؟؟

درزمن مسله ما را با ایران مقایسه نکنید چون زمین تا اسمان فرق دارند

promiseoflove2006 ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۷:۳۸  

نسیم جان فکرت امید وارم که همیشه اب تان سردونان تان گرم باشد شماوقتی که ای نواقص را می بیند باید پیش از واقعه علاج واقعه را کرد شما روشنفکران این مسایل را خوب می دانید چرا از اول برنامه ریزی و حرف نمی زنید که همیشه بعد از ختم کار شما دست به کار می شوید بلی اگر تظاهرات هم نقض دارد شما و ماها هم نقض وکوتاهی زیاد ی داریم این را مثل مردقبول کنیم . تشکر .

الهزارة,  ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۷:۱۷  

سلام: عزیزم آیه شریفه میفرماید "من قتل نفسا بغیر نفس او فساد فی الارض فکاءنما قتل الناس جمیعا"
هرکسی نفسی را بدون حق قصاص ویا بی آنکه فسادوفتنه ای درروی زمین کند بقتل رساند مثل آن باشد که همه مردم راکشته.
موفق باشی

محمد تقی دانش,  ۱۳ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۷:۲۰  

با سلام!
کشته شدن 6 نفر در بهسود مصداق کوچکی از نسل کشی است. نسل کشی که در طول تاریخ از زمان عبدالرحمن جلاد شروع شده و شصت فیصد مردم هزاره قتل عام شدند و این جنایت ادامه داشته تا زمان طالب. و حالا ادامه آن نسل کشی است.جنایتکاران فاشیسم فقط 6 نفر را کشتند چون نتوانستند بیش از این بکشند و اگر به آنان فرصت و مهلت داده میشد ، هزاران نفر را به قتل میرساندند.خانه ها را آتش زدند ، اموال را چور و چپاول کردند و تا توانستند کشتند.پس این نسل کشی است.اما حیف که رسانه و مطبوعات ، چشمانشان را بر این نسل کشی ، بستند. افسوس
www.qanonmandi.blogfa.com

ناشناس,  ۱۳ ژوئن ۲۰۱۰، ساعت ۱۸:۳۶  

متائسفم برایت که چنین کوچک میاندیشی. بوی خود پسندی بیش از حد از تمام مقاله هایت و مخصوصا از سایت ات به مشام میرسد.کمی فرصت گیرات امد و مردم و تاریخ ات را به سادگی فراموش کردی.وای بر ما مردم که چه اینده تلخی را تجربه خواهیم کرد. وحید

mehdi,  ۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۰، ساعت ۱۰:۱۲  

Haminqadr keh dar rabeteh ba in qazyeh neveshtehied khodesh kheyli mohem va jalebe , haminqadr ke ejazehye naqd peyda mishe mituneh hatman moasser bashe...
baratun arezooye tofiqe rooz afzun mikonam

mehdi

ارسال يک نظر

لطفا آنچه مربوط به یادداشت می شود بنویسید.


کليه حقوق اين سايت متعلق به نسیم فکرت است.هرگونه اقتباس يا برداشتي بدون ذکر ماخذ مجاز نيست .